Märta Tikkanen: Yksityisalue
Märta Tikkanen ei ole päässyt irti Henrikistä vaikka miehen kuolemasta on jo yli kymmenen vuotta. Mukana on tosin myös elämäkerrasta tunnistamiani aiheita uudestakin miehestä. Luin turhan nopeaan, Tikkasen tyyli jotenkin kannustaa kiirehtimään. 30.12.2020
Johanna Holmström: Märta Tikkanen, Tyttö joka halusi juosta vetten päällä
Mielenkiintoinen elämäkerta. Laitoin Märta Tikkasen kirjoja varaukseen. Suurimman osan olen lukenut vuosia sitten. 28.12.2020
Heikki Herlin: Tuollapäin on highway
Joululahjakirja. 27.12.2020
Pauliina Susi: Seireeni
Sen verran koukuttava jännitysromaani, etten malttanut lähteä kävelylle. 24.12.2020
Sally Rooney: Normaaleja ihmisiä
Tämä olisi katsottavissa tv-sarjana, mutta luin mieluummin kirjan. 20.12.2020
Selja Ahava: Nainen joka rakasti hyönteisiä
Kiehtova kirja. 13.12.2020
Kerstin Ekman: Raaputusarvat, Sudentalja III
Hieno trilogia. 8.12.2020
Alex Schulman: Unohda minut
Hyvä kirja äidin alkoholismista ja sen vaikutuksesta lapseen. 1.12.2020
Kerstin Ekman: Viimeinen uitto, Sudentalja II
Sudentaljan tapahtumat sijoittuvatkin Jämtlandiin, joka on suunnilleen Vaasan korkeudella. Ei siis Lappia lainkaan, vaikka tuntureita onkin. 30.11.2020
Kerstin Ekman: Herran armo, Sudentalja I
Rupesin lukemaan Sudentalja-trilogiaa uudelleen Lapin matkaa odotellessani. On hyvä niin kuin muistinkin. 26.11.2020
Riikka Pelo: Kaikki elävä
Tässä 600-sivuisessa kirjassa oli puolet liikaa, tiivistäminen olisi tehnyt siitä paremman. 22.11.2020
Juha Itkonen & Kjell Westö: 7 + 7, levottoman ajan kirjeitä
Tällaiset kirjeenvaihtokirjat ovat nykyisin suosittu kirjallisuuden muoto. Ihmiset jotka ovat kiinnostuneita kyseisistä kirjoittajista, haluavat tutustua heihin lähemmin ja odottavat saavansa tietää jotain intiimiä. Niin minäkin. Olen lukenut näitä molempia, ja pitänyt joistain heidän kirjoistaan, mutta heistä ihmisinä ehkä enemmän. Kuva ei muuttunut. 18.11.2020
Margaret Mitchell: Tuulen viemää
Katsoin tvstä Hyvät, pahat ja rumat, ja mieleeni tuli lukea jotain Yhdysvaltojen sisällissotaan liittyvää. Olen myös jo pitkään halunnut lukea jotain romanttista. En ollut muistanut miten avoimen rasistinen tämä kirja on, mutta tyylillisesti se on kyllä mielestäni hyvä. Ja romantiikkaakin riittää, tavallaan. 15.11.2020
Petri Tamminen: Musta vyö
Kirja isän kuolemasta. 14.11.2020
Kjell Westö: Älä käy yöhön yksin
Olen kymmenen vuotta muistellut, että tämä on Westön paras kirja. Nyt luin sen vihdoin uudelleen, ja yllätyin miten huono se on. Siinä on oikeastaan kaksi kirjaa, ensimmäinen niistä vielä huonompi, replikointi on kamalaa. Kirja kattaa yli viidenkymmenen vuoden ajan, ja tapahtumat jäävät pakostakin selostuksen asteelle. Onneksi Westö on kehittynyt kirjailijana, tämän vuotinen Tritonius on jo hyvä. 6.11.2020
Kazuo Ishiguro: Surullinen pianisti
En ole koskaan pitänyt unien kuvaamisesta romaaneissa, mutta kun koko kirja oli pitkä uni, sen logiikkaa oli kiehtovaa seurata. 1.11.2020
JP Koskinen: Kesäkuun kalmantanssa
Tällä kertaa Koskinen oli seonnut omissa juonissaan: yksityisetsivien tehtävänannon perimmäinen syy jäi selvittämättä. 29.10.2020
JP Koskinen: Toukokuun tuonen kukat
28.10.2020
JP Koskinen: Huhtikuun hiipuva rakkaus
Mutta nimillä ei välttämättä ole mitään tekemistä sisällön kanssa, tai ainakaan minä en yhteyttä huomaa. 25.10.2020
JP Koskinen: Maaliskuun mustat varjot
Kirjoilla on hyvät nimet. 22.10.2020
JP Koskinen: Helmikuun kylmä kosketus
Sarja jatkuu, toistaiseksi mielenkiintoisena. 21.10.2020
JP Koskinen: Tammikuun pimeä syli
Hämeenlinnaan sijoittuvasta rikosarjasta riittää lukemista joksikin aikaa. Lainasin kirjastosta heti viisi ensimmäistä. 20.10.2020
Leo Tolstoi: Kreutzer-sonaatti
Tämä ei ollutkaan hieno kolmiodraaman kuvaus kuten muistin, vaan miltei pamflettityylinen kirjoitus. Ei olisi uskonut Tolstoin kirjoittamaksi. 14.10.2020
Donna Leon: Anteeksiannon houkutus
Kyllä nämä Venetsiaan sijoittuvat Brunetti-kirjat ovat mukavampaa luettavaa kuin Göteborgiin sijoittuvat Winterit. 13.10.2020
Åke Edwardson: Menneisyyden viesti
Winter-urakka on nyt ohi, eivätkä kirjat olleet niin hyviä kuin muistin. Tuskin teen samaa enää uudelleen, en ainakaan lainaakirjoja kirjastosta. Omana minulla on niistä kuusi. 11.10.2020
Vilja-Tuulia Huotarinen: Niin kuin minä heidät näin
Kirja oli jättänyt aiemmin niin heikon muistijäljen, että luin sen vahingossa uudelleen. 8.10.2020
Emmi Itäranta: Kuunpäivän kirjeet
En oikeastaan ole kiinnostunut scifistä, mutta Itäranta kirjoittaa niin hyvin että luin kirjan yhdessä illassa. 6.10.2020
Kjell Westö: Tritonius
Pitkästä aikaa Westö josta todella pidin. Hänen aiemmat kirjansa ovat jo pitkään olleet saman kertaamista, mutta tämä oli tuore. Hesarin kriitikko valitti, että kirjassa ei tapahtunut tarpeeksi. Minua se ei haitannut, siinä kuvattiin elämää. Ja musiikkia niin hienosti, että sen jaksoi lukea vaikkei klassinen musiikki olekaan itselleni kovin tuttua. 5.10.2020
Monika Fagerholm: Kuka tappoi bambin?
Fagerlundin kirjat ovat minusta monasti olleet liian sekavia. Tässä kerronnan toisteisuus pysyi hyvin kasassa ja lopputulos oli erinomainen. 2.10.2020
Jaan Kross: Taivaankivi
Hieno pieni kirja, ihmettelen ettei ole aiemmin käännetty. 29.9.2020
Åke Edwardson: Talo maailman laidalla
Loppu lähenee. 28.9.2020
Sofi Oksanen: Koirapuisto
Sekava kirja johon oli ympätty täysin epäuskottava murhajuoni. Jonotin kirjaa kirjastosta varmaan vuoden, onneksi en ostanut. 27.9.2020
Åke Edwardson: Winterin viimeinen talvi
Tämänkin muistin aika hyvin. Edwardson oli ehkä ajatellut lopettaa Winter-sarjan, mutta toisin kävi. 21.9.2020
Sara Stridsberg: Rakkauden Antarktis
Ajattelin lukea rakkaudesta rikosromaanien välillä, mutta tässä kerrottiinkin paloittelumurhasta. 19.9.2020
Åke Edwardson: Melkein kuollut mies
Tämäkin oli aikanaan tehnyt niin hyvän vaikutuksen, että muistin juonta. 17.9.2020
Hannu Mäkelä: Rakkaudella, Alma
Välillä jotain muutakin kuin Edwardsonia. Tämä Mäkelän uusi pieni kirja oli kyllä aika mitätön. 13.9.2020
Åke Edwardson: Armahin maa
Tämä oli aikanaan ensimmäinen Winter-kirja josta pidin, ja joka sai minut lukemaan muitakin. Tässä olikin selkeä loppuratkaisu. 11.9.2020
Åke Edwardson: Huone numero 10
Tästä em muistanut mitään. Ehkä en ollut tätä aiemmin lukenutkaan? 7.9.2020
Åke Edwardson: Kivinen purje
Tästä muistin jotain. 5.9.2020
Åke Edwardson: Maapäällinen taivas
Taas epäuskottava ja epäselväksi jäävä juoni, mutta Edwardson kirjoittaa sen verran hyvin että jatkan lukemista. 1.9.2020
Åke Edwardson: Se ei päättyä saa
Edwardsonin kirjojen loppuratkaisut jäävät minusta hieman epämääräisiksi. Kaipaisin kunnon kertausta Hercule Poirotin tyyliin. 27.8.2020
Åke Edwardson: Varjoa ja aurinkoa
En muistanut juonesta juuri mitään, ja osan väärin, onneksi. 25.8.2020
Åke Edwardson: Etäisiä huutoja
En ollut aivan tyytyväinen 500-sivuisen kirjan loppuratkaisuihin. Winter taisi tavata tulevan vaimonsa. 23.8.2020
Åke Edwardson: Enkelitanssi
Teki mieli lukea Erik Winter -sarja uudelleen. Saa nähdä kuinka monta jaksan. Tämä sarjan ensimmäinen karkotti minut ensimmäisellä kerralla raakuudellaan, vaikka kirjaa oli minulle kehuttu. Luin sitten myöhemmin uudelleen, ja kaikki (?) muutkin. 22.8.2020
Jyri Variainen: Kirous
Hesarin ylistävän arvostelun jälkeen varasin kirjastosta kaikki Vartiaisen kirjat, mutta en saanut edes tätä ensimmäistä luettua loppuun. En jaksa konstikasta kerrontaa. Perun muut varaukset. 15.8.2020
Lara Prescott: Tätä ei koskaan tapahtunut
Kaikilla kirjan näkökulmakertojilla oli samanlainen ääni. 15.8.2020
Graham Greene: Tädin kanssa maailmalla
Toisella lukemalla en oikeastaan pitänyt tästä kirjasta. Minusta siitä puuttui Greenen lempeä humanismi - tai sitten minusta on vain tullut tiukkapipinen vanha moralisti. 11.8.2020
Graham Greene: Jutun loppu
En ollut muistanut, että tämän romaanin rakenne on niin sekava. Sen sijaan muistelen, että elokuvaan tehtiin onnellinen loppu, niin kuin pariin muuhunkin Greenen kirjasta tehtyyn elokuvaan. 5.8.2020
Jaakko Tahkokallio: Pimeä keskiaika. Kymmenen myyttiä keskiajasta
En ole uskonut keskiaikaa koskeviin myytteihin, mutta oli mielenkiintoista lukea perustelut niiden kumoamiseen. 4.8.2020
Graham Greene: Kunniakonsuli
Lempikirjojani Greenen tuotannossa. En ollut muistanut miten paljon tässä kirjoitetaan uskonnosta. 2.8.2020
Åsne Seierstad: Kabulin kirjakauppias
Hieman toisenlainen näkökulma Afganistaniin. En ihmettele että kuvauksen kohde suuttui. 30.7.2020
Graham Greene: Inhimillinen tekijä
Rakastan myös Castlea. 28.7.2020
Qais Akbar Omar: Yhdeksän tornin linnake
Mielenkiintoinen kirja Afganistanista innosti varaamaan kirjastosta lisää aiheesta kertovia kirjoja. 26.7.2020
Max Rosenkranz: Maria Antoinette, Ranskan onneton kuningatar
23.7.2020
Taru Kumara-Moisio: Taniwha
Uuteen-Seelantiin sijoittuva romaani kiinnosti tapahtumapaikkansa takia. 22.7.2020
Maren Erichsen: Barberina de Campanini, Fredrik Suuren tanssijatar
”Rakastavia naisia on romaanisarja, johon kuuluvat teokset esittävät tunnettujen naisten elämänvaiheita, jotka kauneutensa, henkevyytensä tai nerokkuutensa kautta ovat vaikuttaneet sekä hyvässä että pahassa monen hallitsijan ja kansan kohtaloihin. Jokainen kirja muodostaa oman kokonaisuutensa ja sen kantta koristaa teoksen sankarittaren taiteellinen monivärikuva.” 22.7.2020
Heinrich Buttner: Lucretia Borgia, XV vuosisadan mielenkiintoisin nainen
Tämäkin kirja kuuluu ilmeiesti sarjaan Rakastavia naisia, vaikka kansipaperi onkin kadonnut. 21.7.2020
Selma Lagerlöf: Ajomies
Victor Sjöströmin elokuvasta oli jätetty pois yksi sivujuoni, muuten tarina oli tuttu hienosta mykkäelokuvasta vuodelta 1921. 21.7.2020
Graham Greene: Miehemme Havannassa
Tämä taas on edelleen todella hauska. 20.7.2020
Graham Greene: Ahneiden pidot
Sujuvasti kirjoitettu humoristiseksi tarkoitettu kirja. 19.7.2020
Graham Greene: Mutta suurin kaikista
Rakastan näitä Greenen onnettomia keski-ikäisiä päähenkilöitä, enkä vieläkään oikein hyväksy Scobien pakkoa tehdä itsemurha. 18.7.2020
Graham Greene: Loppuun palanut
Greenen kirjoissa viehättää tapahtumapaikkojen monipuolisuus. Tämä kirja sijoittuu Kongoon. 16.7.2020
Graham Greene: Näyttelijät
Romaanin nimi ei minusta kuvaa hyvin tätä Haitiin sijoittuvaa kirjaa. 15.7.2020
Eeva Lennon: Eeva Lennon, Lontoo
Sujuvasti kirjoitetut muistelmat. 14.7.2020
Anne Leinonen: Katve
Itsenäinen jatko-osa, pidin tästäkin vaikka salaperäisyys ei ollut yhtä kiehtovaa kuin Metsän äidissä. 13.7.2020
Anne Leinonen: Metsän äiti
Luin uudelleen ennen jatko-osaa. 12.7.2020
Graham Greene: Pakoteitä
Greenen kertomukset kirjojensa synnystä täydentää elämäkertaa, mutta omasta elämästään hän kertoo harmittavan vähän. 12.7.2020
Graham Greene: Voima ja kunnia
Greenen tyyli on juuri niin hienoa kuin muistin. Elämäkerran lukeminen toi uuden ulottuvuuden tähän Meksikoon sijoittuvaan kirjaan. 11.7.2020
Norman Sherry: The life of Graham Greene, Volyme one 1904-1939
Sain vihdoin luettua jo vuosia hyllyssäni olleen elämäkerran. Nyt pitäisi sitten hankkia seuraavat osat. Niiden lukemisen jätän kyllä ensi vuoteen. 10.7.2020
Indrek Hargla: Apteekkari Melchior ja Gotlannin piru
Olin jonottanut kirjaa syksystä asti, ja nyt se piti lukea päivässä ennen lomalle lähtöä. Silmiin sattuu. 4.7.2020
Olli Jalonen: Merenpeitto
Hienosti kirjoitettu hieman tylsä kirja, niin kuin Taivaanpallokin. 19.6.2020
Jussi Nikkilä: Näyttelijä
Jussi Nikkilän kirjassa kovasti Jussi Nikkilän tuntuinen mies kertoo elämästään. Aluksi hieman sekavasti, mutta kyllä siitä kokonaisuus muodostui. Pidän Nikkilästä, pidin siis myös tästä. 16.6.2020
Isaac Bashevis Singer: Moskatin suku
Viimeinen omasta kirjahyllystä löytynyt Singer. Ja riittikin vähäksi aikaa, oli sen verran paksu. 15.6.2020
Margaret Atwood: Testamentit
Tämä oli pikemminkin tv-sarjan käsikirjoitus kuin romaani. 11.6.2020
Isaac Bashevis Singer: Parantumaton
Veijaritarina Varsovasta. 7.6.2020
Jean-Paul Sartre: Inho
Luin vasta nyt tämän jo lapsuudenkotini kirjahyllystä muistamani kirjan. Eipä ollut kummoinen. 6.6.2020
Isaac Bashevis Singer: Peltojen kuningas
Hyvä kirja tämäkin. 4.6.2020
Isaac Bashevis Singer: Orja
Oikea kunnon vanhanaikainen romaani. 3.6.2020
Isaac Bashevis Singer: Shosha
Jatkan oman kirjahyllyn kirjojen lukemista. 1.6.2020
Hassan Blasim: Allah99
Mielenkiintoisia tarinoita. Jonotin kirjastosta yli puoli vuotta, sain lainaan bestseller-hyllystä juuri kun varauskin oli jo matkalla. 31.5.2020
Toni Morrison: Solomonin laulu
Ei tämä minusta ollut Nobelin arvoinen. En muistanut että olin lukenut kirjan lomamatkalla kymmenen vuotta sitten, asia paljastui kirjan välissä olleesta kuitista. 30.5.2020
Sara Ehnholm Hielm: Hielm: Ja sydän oli minun
Kirjoittamisesta ja kirjallisuudesta kertovia esseitä, joista ensimmäinen toi mieleen jotain tuttua mutta jo miltei unohtunutta. 23.5.2020
Arne Dahl: Vuoren huipulle
Olin nähnyt tämän tv-sarjana, mutta en muistanut juonta. 17.5.2020
Hannu Mäkelä: Pensionaatti Fortuna
Mäkelälle ei riittänyt Mestarista saatu Finlandia-palkinto 1995, vaan hän palasi Eino Leinon viimeisiin vaiheisiin vielä tässä sekavassa kirjassa, jonka minä luin jo toiseen kertaan. Nyt laitan kirjan kiertoon, etten tee samaa virhettä uudelleen. 12.5.2020
Frans E. Bengtson: Orm Punainen
Luin ensimmäisen osankin uudelleen, kun lainasin niteen jossa on myös jälkimmäinen osa. 8.5.2020
Eino Säisä: Viimeinen kesä
Luin pienen kirjan ennen kuin laitoin sen kiertoon. 1.5.2020
Merete Mazzarella: Fredrika Charlotta os. Tengström, Kansallisrunoilijan vaimo
Pidän enemmän Mazzarellan asiallisesta tyylistä. 1.5.2020
Panu Rajala: Kansallisrunoilija J.L.Runebergin elämä
Hieman liiankin sujuvasti kirjoitettu elämäkerta. 26.4.2020
Kaisa Meri: Me korvikkeet
Kertomus työvelvollisuusnaisista vuodelta 1943 oli aiheensa takia mielenkiintoinen viihderomaani. 19.4.2020
Leena Parkkinen: Galtbystä länteen
Tämä poistokirja pääsee kirjahyllyyn Parkkisen esikoisteoksen viereen. 18.4.2020
Ilmari Eskola: Lukittu ovi
Kirjahyllyn päälle vuosikymmeniksi unohtunut unohdetun kirjailijan pieni romaani oli miltei liian surullinen. Mahtoiko onnellinen loppukaan olla totta, vai päähenkilön fantasiaa? Tapahtumat sijoittuivat sattumalta juuri pääsiäisviikolle. 13.4.2020
Hannu Vuorio: Käpylä
Taitavasti rakennettu rikosromaani, jossa oli asiaakin. Kuolema oli oikeastaan turha, mutta ehkä genre vaati sen. 12.4.2020
Tiina Raevaara: Korppinaiset
Kirjaston poistomyynnistä ostamani kirja lähtee kiertoon. Minusta se ei ollut hyvä. 10.4.2020
Beowulf
Onko mahdollista, että en olisi moneen viikkoon lukenut mitään muuta? Tämä on ollut hyllyssä varmaan parikymmentä vuotta, ostin joskus alennusmyynnistä ja luin nyt, kun osallistun Brittein saarten keskiaika -kurssille. Yllätyävän vaivattomasti runoelman lukeminen sujui. 7.4.2020
Ian McEwan: Viaton
Kirjan päähenkilö on otsikon mukainen ja sellaisena sympaattinen. 16.3.2020
Ian McEwan: Vieraan turva
Muistin romaanista vain tapahtumat, jotka sijoittuivat vasta kirjan loppuun. Haluaisin nähdä uudelleen kirjasta tehdyn elokuvan, se oli muistaakseni myös hyvä. 14.3.2020
Ian McEwan: Mustat koirat
Muistelin että tämä on jotenkin omituinen, mutta ei se nyt McEwanin muun tuotannon joukossa olekaan. 8.3.2020
Ian McEwan: Sementtipuutarha
Todella hyvä. Tässä esikoisteoksessa (1978) oli jo yksi sama teema kuin myöhemmässä Ajan lapsessa. 6.3.2020
Ian McEwan: Amsterdam
Rupesin lukemaan uudelleen McEwanin pieniä kirjoja (alle 200 sivua). Tämän muistin aika hyvin. 3.3.2020
Ian McEwan: Torakka
Ostin kokoelmani täydennykseksi, vaikka tuskin luen toista kertaa.1.3.2020
Indrek Hargla: Apteekkari Melchior ja Olavisten kirkon arvoitus
Hieman samantapainen syyllinen kuin jossain toisessa Harglan kirjassa, mutta tämä on sarjan ensimmäinen osa. 1.3.2020
Ian McEwan: Lauantai
Tämä taisi olla aikanaan ensimmäinen ian McEwan jonka luin. Pidän edelleen hänen tavastaan kirjoittaa. 25.2.2020
Sirpa Kähkönen: Muistoruoho
Viimeisin osa Kuopio-sarjaa. Välillä oli hankala muistaa, kuka neljstä vanhasta naisesta oli kuka, mutta muuten pidin kyllä. 25.2.2020
Sara Stridsberg: Niin raskas on rakkaus
Pidin kirjasta, ja se oli niin väljästi taitettu, että luin sen illassa, vaikka olin ajatellut lukea vain puolet. 16.2.2020
Ian McEwan: Ikuinen rakkaus
Hyvä edelleen, kai kolmatta kertaa. 16.2.2020
Wendy Holden: Äidiksi keskitysleirillä
Auschwitzin vapautuksen vuosipäivän merkeissä luin tämän selviytymistarinan. Ihmisten julmuus ei lakkaa ihmetyttämästä. 14.2.2020
Sara Stridsberg: Unelmien tiedekunta
Valerie Solanasista kertova kirja oli minun makuuni liian sekava. 10.2.2020
Jari Järvelä: Tyttö ja pommi
En ollut aiemmin lukenut Järvelän kirjoja. Hän kirjoittaa hyvin. 8.2.2020
Olli Jalonen: Poikakirja
Luin uudelleen, pidin enemmän kuin muistin pitäneeni. 2.2.2020
Ian McEwan: Kaltaiseni koneet
Suosikkikirjailijani ei petä. Tekee mieli lukea uudelleen jotain aiempiakin kirjoja. 31.1.2020
Jari Tervo: Loiri.
Kirjasta olisi saanut tiiviimmän, jos monet joutavat juorut olisi jätetty pois. Luin kuitenkin kaikki. 26.1.2020
Sisko Savonlahti: Ehkä tänä kesänä kaikki muuttuu
Kirjan päähenkilölle tyttöystävyyden status tuntui olevan tärkeämpi asia kuin tunne. Hyvää ajankuvaa, ehkä liikaa sipsejä. 24.1.2020
Plinius Nuorempi: Kirjeitä
Aina hämmästyttää, miten vähän ihmisluonto on muuttunut parissa tuhannessa vuodessa. 21.1.2020
Philip Pullman: Kultainen kompassi
HBOn sarjan innoittamana aloin lukea kirjasarjaa uudelleen. Hyvin uskollinen tv-toteutus on, tosin ensimmäiseen kauteen oli nostettu jo ilmeisesti seuraavan kirjan tapahtumia. 18.1.2020
Jose Saramago: Luola
Luin uudelleen lempikirjailijaani ja mietin, olenko enää yhtä innostunut Saramagon jaarittelevasta tyylistä kuin aiemmin. En taida olla. 13.1.2020
Matti Mäkelä: Pitelemätön - Matti Mäkelän muistelmat
Matti Mäkelän tutulla tyylillä kirjoitetut muistelmat. Jäin miettimään, miten hän saattoi kirjoittaa ylioppilaaksi vain neljä vuotta minua aiemmin, vaikka oli kuusi vuotta vanhempi. Luokallejääntejä ei mainittu. 6.1.2020
Heikki Saure: Tontut - Tarua ja totta
Nimensä mukaisesti tarua ja totta (?) tontuista. 3.1.2020